Gå til innhold

Klima, rap, dragshow og kroppspoesi!

«Poesi må ufarliggjøres litt for enkelte, etter diktanalysetraumer fra skoleverket.» Hør hvorfor William S. Mørch har startet poesifestival i Tromsø.

William S. Mørch arrangerer poesifest fredag 10. mai på Bastard Bar i Tromsø. Foto: Lars Johannes Ulvær

 

Poesifestivalen Brøler og Bris – Poesifest arrangeres for andre år på rad. Vi har tatt en liten prat med festivalsjef William S. Mørch. 

–For de av oss som ikke kjenner deg. Hvem er du, William? 

–I denne sammenheng er jeg initiativtaker og kunstnerisk leder for Brøler og Bris. Med meg på laget har jeg imidlertid Rasmus Møller Hansen, som er redaktør for fanzinen, Lars Lillehagen, som er festivalens egen kaospilot, Sondre Sjølie, som er art director og står for alt det visuelle, og Sirin Sponga, som har hjulpet mye med forberedelser før hun dro på utveksling i Reykjavik. Ellers går jeg på forfatterstudium 2 ved Kunstakademiet i Tromsø hvor jeg skriver en roman, og er kritiker og skribent i Bokvennen litterær avis og Natt&Dag, noen ganger andre steder. Dessuten jobber jeg som resepsjonist på Kulturhuset i Tromsø. Også lager jeg en dokumentarfilm om skandinavisk samtidspoesi.

Hva var det som fikk deg til å tenke: Tromsø trenger en endags-poesifestival?  

–Etter å ha studert i både Bergen og Oslo, var jeg vant til at det fantes scener for poesi, både for de store navna og de som nettopp har begynt eller mest holder på for seg selv og plutselig vil krype ut av skallet. Tromsø har ellers et utrolig sterkt kulturliv, men jeg savna et sted hvor Tromsøs poeter kunne vise seg fram, men samtidig utsettes for poesi fra andre steder. Et annet poeng var å ufarliggjøre poesien, og å vise fram den utrolige bredden i det poetiske feltet. Jeg mener virkelig at poesi er for alle. Men jeg tror også at den må ufarliggjøres litt for enkelte etter diktanalysetraumer fra skoleverket. Poesi er ikke en gåte, men en erfaring – noen ganger gåtefull, riktignok.

Siden festivalen arrangeres på andre året, regner vi med at fjorårets festival ble en suksess? 

–I fjor satt jeg sammen et program til ca. 100 000 kroner og søkte deretter. Fritt Ord sa nei. Tre uker før festivalen skulle arrangeres var jeg i ferd med å avlyse hele greia, da jeg plutselig fikk en telefon fra Tvibit om at de hadde godkjent søknaden min og ville gi meg 15 000 til å arrangere festival. På tre uker gjorde jeg nye bookinger, håndlagde en plakat, gjorde markedsføring (blant annet ved å lese gjennom hele Byen byen babyen av Morten Wintervold to ganger for forbipasserende på Storgata) og avvikla kvelden. De kom i underkant av 50 til Café Sånn den kvelden, til et program bestående av 3 poeter (Morten Wintervold, Eirik Skrede og Mary Ailonieida Sombán Mari) i tillegg til tre runder med åpen mikrofon, hvor to ukjente poeter opptrådte i hver runde, rapperen Unge Meek spilte og DJ Takras lagde dansegulv til slutt. Med forutsetningene for festivalen, vil jeg kalle det en stor suksess. I år begynte vi planleggingen tidligere, har fått mer i støtte og jeg tror vi kommer enda nærmere visjonen vår for festivalen i år. 

Brøler og bris #2 lover blant annet rap, dragshow og kroppspoesi. Hvordan vil du oppsummere årets festivalprogram? 

–Årets festivalprogram har noe for alle. Vi ville alltid framheve det bredere poetiske uttrykket, som rap og slampoesi, samtidig som vi holder fast ved det man kanskje litt upresist kan kalle den klassisk kunstpoesien eller lyrikk. Et annet poeng er å se hva som skjer når poesien settes i dialog med andre kunstuttrykk, som at Mie Bergh har komponert noe basert på Øyvind Bergs diktning, eller dragshows. Og hva skjer når man blander helt uventede flater som poesi og karaoke? Poesikaraoke fikk dessverre ikke plass til på programmet i kveld, men vi arrangerte en runde med det i vinter. Oppmøtet var ikke enormt, men det var en helt fantastisk opplevelse for alle som møtte opp: Poesien ble virkelig demokratisert den kvelden. 

En «nedpå» fanzineredaksjon i arbeid. Foto: William S. Mørch

Du lager også en fanzine i forbindelse med festivalen. Fanzine, altså. Et litt pønkete format. Fortell mer! 

–Her må jeg nesten snakke på vegne av Rasmus Møller Hansen, som er ansvarlig for fanzinen, og Sondre Sjølie som har designa den. Men for festivalledelsen er det et viktig poeng å demokratisere poesien gjennom festivalen. Fanzinekulturen er nedpå, upretensiøst og billig, og vi ville lage et publikasjonsrom for hovedsaklig lokale poeter som ikke ellers får vist fram det de skriver. Fanzineformatet går dermed rett inni festivalens ånd, og jeg tror de aller fleste vi har trykket i fanzinen debuterer i nettopp denne blekka. 

Er det noe på programmet du gleder deg litt ekstra til?

–Det blir fint å få samtale med Øyvind Berg om den siste boka hans, som jeg forøvrig anbefaler til alle. Men jeg er også veldig spent på samtalen mellom Cecilie Løveid og Morten Wintervold. Jeg har faktisk aldri vært på et live dragshow før, og at debuten min blir med slampoesi inni bildet, er jo bare helt rått. Ellers håper jeg det dukker opp en joker som ingen har sett, lest eller hørt før under åpen mikrofon. Regz blir fett, og jeg gleder meg til å danse etter alt er ferdig. Men jeg må innrømme at jeg er veldig, veldig nysgjerrig på opptredenen til Mie Bergh (og etter hva ryktene sier: Øyvind Berg)! 

Plakatkunstner: Sondre Sjølie

Kommentarer

Siste

Stipender til kunstnere i nord

Stipender til kunstnere i nord

Er du kunstner og bor du i Nord-Norge? Da kan du kvesse penna og spisse argumentasjonen for akkurat ditt prosjekt. 16.november er det frist for å søke på Samfunnsløftets kunstnerstipend.