Gå til innhold

Lot raseriet ta over skrivingen

Kathrine Nedrejord er blant flere anerkjente forfattere som bidrar med essay i «Mellom menneske og manus». I «Farvel, nøytralitet» reflekterer Kathrine Nedrejord over hvordan det er å skrive romaner med utgangspunkt i et selvopplevd traume.

Katrine Nedrejord bidrar med essay i Mellom menneske og manus. Foto: Res Publica forlag.


Mellom menneske og manus –
følelser, etikk og metode i litteraturen

ISBN 9788282262965
Re Publica forlag
I salg fra 16. mai 2024
179 sider
Redaktører:
Anne Bitsch og Merete Røsvik
Forfattere:
Anne Bitsch, Terje Emberland, Shazia Majid, Katrine Nedrejord, Olaug Nilssen, Yohan Shanmugaratnam, Simen Sætre, Line Ørnes Søndergaard, Espen Søbye, Brynjulf Jung Tjønn og Demian Vitanza. Forord av redaktørene Anne Bitsch og Merete Røsvik.
Veil. pris: 399,00

Fra forlagets omtale:
I boken «Mellom menneske og manus» deler 11 anerkjente forfattere sine erfaringer med å skrive om virkelige hendelser, mennesker og kulturer. Hvordan forvalter man tilliten og historiene man blir betrodd? Hvilke hensyn må tas når man skriver biografier, reiselitteratur eller tekster om sensitive tema? Forfatterne deler åpent om etiske, følelsesmessige og metodiske utfordringer de har stått overfor i arbeidet med egne bøker.

I essayet «Farvel, nøytralitet» reflekterer Kathrine Nedrejord over hvordan det er å skrive romaner med utgangspunkt i et selvopplevd traume. Under skriveprosessen med boken «Forbryter og straff» (2022) gikk hun bort fra eget litterære ideal om nøytralitet, og oppdaget en ny litterær kraft da hun lot raseriet ta over skrivingen. Nedrejord drøfter også det etiske ansvaret hun måtte forvalte overfor venner, samboeren og i skildringen av den dømte voldtektsmannen.

Mange forfattere baserer sine bøker på virkelige hendelser. Noen tar utgangspunkt i egen familie eller egne opplevelser, mens andre intervjuer nålevende mennesker og får tilgang til private arkiver. Hvordan forvalter de historiene de blir fortalt og tilliten de blir vist? 

I Mellom menneske og manus diskuteres følelser og dilemmaer som kan oppstå i møte med kilder, hvilke etiske overveielser forfatterne gjorde seg underveis i skrivingen og hvilke metodiske verktøy de benyttet seg av. For hvilke problemstillinger aktualiseres når man skriver en reiseskildring fra en fremmed kultur, biografi om et veldig kort liv, eller personlige dikt om rasisme? 
I denne antologien kan du lese elleve anerkjente forfattere som skriver om følelser, etikk og metode i litteraturen. Tekstene gir unike innblikk i hva som har skjedd i kulissene før bøkene deres utkom og ble viktige verk i offentligheten. 

Boka har bidrag fra Anne Bitsch, Terje Emberland, Shazia Majid, Katrine Nedrejord, Olaug Nilssen, Yohan Shanmugaratnam, Simen Sætre,Line Ørnes Søndergaard, Espen Søbye, Brynjulf Jung Tjønn og Demian Vitanza. Forord av redaktørene Anne Bitsch og Merete Røsvik.

Kathrine Nedrejord (f. 1987) er forfatter, dramatiker og scenekunstner. Nedrejord er samisk med røtter i Kjøllefjord i Finnmark, men har bodd i Paris siden 2011. Hun debuterte i 2010 med romanen Transitt, og i 2014 utkom hennes andre roman, Trengsel. For romanen Forvandlinga (2018) ble hun tildelt Havmannprisen. Fra 2018 til 2020 var Kathrine Nedrejord husdramatiker ved Nationaltheatret. Hun har også skrevet fem barne- og ungdomsbøker. Nedrejord er nominert til Nordisk råds litteraturpris 2023 for romanen Forbryter og straff (2022).

Kommentarer

Siste

Stipender til kunstnere i nord

Stipender til kunstnere i nord

Er du kunstner og bor du i Nord-Norge? Da kan du kvesse penna og spisse argumentasjonen for akkurat ditt prosjekt. 16.november er det frist for å søke på Samfunnsløftets kunstnerstipend.