Gå til innhold

Ungdommer på litteraturfestival??

Litteraturfestivaler har rykte på seg for å ha et høyt snitt av besøkende med «blått hår eller flagrende gevanter». Under FinnLitts første dag i Alta, var det derimot flest hettegensere og lange pannelugger!

Foto: Adobe, publisert med lisens.

Litteraturfestivaler har rykte på seg for å ha et høyt snitt av besøkende med «blått hår eller flagrende gevanter». Under FinnLitts første dag i Alta, var det derimot flest hettegensere og lange pannelugger! Ungdommen møtte nemlig en tidligere proffspiller i Fortnite, og hans forfatterpappa til samtale om myter om gaming

Mats Jonsrud Sørum (f.98) begynte å spille dataspill i 1. klasse, med velsignelse fra en spillinteressert far. Mats fikk som 18-åring proffkontrakter som gamer, og levde av å spille i en treårsperiode. I dag studerer han juss og økonomi. I samtalen med sin far, Steffen René Marandon-Sørum (f.76), sier han likevel at han er glad for at han ikke vokste opp med smarttelefoner.

­–En myte er at spill er avhengighetsskapende, hva tenker du om det, spør pappa Steffen fra scenen, foran ungdomsskoleelever i Alta: 

Alta-ungdommer på litteraturfestival.

­–Selv om jeg brukte mange timer på skjerm, i snitt 15-16 timer i døgnet i forkant av turneringer, så var det et aktivt valg fra min side. Jeg ser at mange starter mye tidligere nå, og en bekjent av meg ble proffspiller som 13-åring. Han opplever i ettertid at han nok gikk glipp av mye «vanlig barndom», og han droppet da også ut av skolen. Dét anbefaler jeg ikke, sier Mats. 

­–Jeg mener at den totale skjermbruken er avgjørende, repliserer Steffen. 

–Gaming er en aktiv handling, og gode spill er både kunst og god historiefortelling, etter min mening. Men hvis man legger til mange timer med passiv scrolling på en telefon, så kan det blir for mye. 

Steffen også forteller om sin egen inngang til spill, med strategispillet Civilization (lansert i 1991) og senere Kerbal (2011). 

­–Disse spillene ble inngangen til en interesse for historie for meg, og fysikk! Med Civilization ble det å lese om de gamle grekerne og romerne en måte å spille bedre på. Så til myten om at man ikke lærer noe av å spille spill, så vil jeg av egen erfaring si at det er feil. 

–Det er jeg enig i, svarer Mats, selv om han selv spiller mest skytespill, som Fortnite og Battle Royale.

–Man spiller sammen med andre, som oftest, og man lærer seg språk og sosiale skills. Likevel vil jeg jo si at man ikke kan droppe det vanlige sosiale livet, og bare være sosial på skjerm. Man må ha begge deler.

Foreldre som heier på fysisk aktivitet
–Det kan virke som om de fleste foreldre mener at alt av fysisk aktivitet er bra, og alt som er stillesittende er dårlig. Bortsett fra lesing da, selvsagt, sier Steffen til latter fra (spesielt de voksne) tilhørerne. 

–E-sport er krevende, både i tid og innsats, og det er det veldig mange voksne som ikke forstår. Men det er stadig flere foreldre som engasjerer seg i barnas interesse for gaming, sier Mats.

–Jeg husker da du ba om å få en gaming-stol som kostet en del. Jeg sa vel nei den gangen. Men jeg tenker nå at det er jo litt merkelig at man kjøper alskens utstyr som skal forbedre resultatene i idrett til ungene, men når det gjelder gaming så gjør vi det ikke. På samme måte som mange foreldre mer enn gjerne sender ungene sine på internasjonale skoler, mens man ikke forstår hvilket nettverk og språk ungene får av å game. 

–Jeg har venner over hele verden, fra Korea til Polen til USA, som jeg kan besøke når som helst. En sommer hadde jeg besøk av åtte venner fra hele verden, som da ble med familien på hyttetur i Norge, det er veldig gøy, forteller Mats. 

–Ja, og historien om Ibelin, som nå har vært på kino en stund, har nok også vært med på å åpne øynene til mange foreldre. Spilling er sosialt, og man lærer mye. Men foreldre må være interesserte, sette seg inn i hva ungene holder på med, og snakke om hva de driver med. Å plassere ungene foran en skjerm for å bruke den som barnevakt er ikke lurt, mener Steffen. 

Mats «Ibelin» Steen (1989-2014) brukte spillet «World of Warcraft» til å fri seg selv fra rullestolen han satt i. Filmen om hans liv har rørt kinogjengere og har åpnet øynene til mange voksne i 2024 for de sosiale sidene ved gaming.

–Og ved å interesse oss for deres aktivitet og snakke om det, så oppdager man også hva ungene tåler og ikke tåler. Og man gir dem et språk for å snakke om det de holder på med. 

–Ja, når vi har vært rundt på ungdomsskoler og snakket om dette, så har vi merket at de fleste ungdommene sier at de ikke er vant med å snakke om spillinga med foreldrene sine, bemerker Mats. 

–Ja, det er kanskje et større problem, enn at unger og ungdom spiller spill som de etter aldersgrensa ikke skulle spille? repliserer Steffen retorisk, når en lærer i salen spør hva de tenker om at unger spiller fra de er veldig unge.

–Gi dem et språk, vær interessert, det er det viktigste. 

Gjennom en times lang samtale ble ungdommene også tatt gjennom sider ved gaming som muligheter for å tjene penger, og et blikk inn i fremtiden:

–Før ble bøker til film og serier, mens nå finner man oftere at gode spill blir laget som film, for eksempel The Last of US, eller Fallout, mener Mats.

–Ja, det er sinnsyke summer som blir spyttet inn i gamingindustrien, og de beste spillene er helt overlegne på grafikk, musikk, koding, storylines og historiefortelling, nikker Steffen.

–Vi ser allerede nå at fysisk aktivitet «gamifiseres», for eksempel ved at fysioterapeuter bruker spill til å aktivisere pasienter og klienter. Så selv om markedet kanskje er mettet for unge, profesjonelle spillere nå, så gir E-sport og skills i gaming mange muligheter, legger forfatteren til.

–Markedskreftene er rå. Mens jeg var proff så jeg jo dette fra innsiden, sier Mats.

–Pengene går dit blikket til ungdommene går, sånn er det bare.


Arrangementet ble avholdt torsdag 25.4.2024, kl. 12:30-13:30 på City Scene, Alta, under Finnmark internasjonale litteraturfestival.

Steffen René Marandon-Sørum (forfatter) og Mats Jonsbu Sørum, tidligere proff gamer.



Fra FinnLitts presentasjoner av deltakere:
Mats Jonsbu Sørum (f. 1998) har vært profesjonell e-sportutøver i mange år, under navnet «Sak0ner». Han har spilt de fleste tradisjonelle e-sport-spillene som League of Legends og Counter-Strike. Han har spilt for Team Secret, og representert Vålerengas e-sportlag Nordavind. Nå har han pensjonert seg fra proffspillinga, men er fortsatt en aktiv gamer. På Finnlitt møter du Mats Jonsbu Sørum i samtale med faren, forfatter Steffen Sørum, i programposten 10 myter om gaming.

Steffen René Marandon-Sørum (f. 1976) er forfatter og tidligere forlagsredaktør. Han er faglig leder for Forfatterutdanninga på Norsk barnebokinstitutt og har skrevet en rekke bøker for barn, ungdom og voksne. For boka Skriv genialt!, som han skrev sammen med Eldrid Johansen, fikk han Kulturdepartementets pris for beste sakprosabok for barn og ble nominert til Brageprisen. På Finnlitt møter du Steffen Sørum i samtale med sønnen Mats Jonsbu Sørum, i programposten 10 myter om gaming.

Kommentarer

Siste